Roslagsbanan till city

Region Stockholm utreder hur Roslagsbanan kan förlängas i tunnel från station Universitetet, via Odenplan till T-Centralen. Förlängningen gör resan mellan kommunerna i nordost och centrala Stockholm snabbare och smidigare, samtidigt som trängseln på tunnelbanans röda linje mellan T-Centralen och Tekniska högskolan minskar.

År 2014 genomfördes en åtgärdsvalsstudie som studerade förutsättningarna för en kapacitetsstark kollektivtrafik mellan centrala Stockholm och nordostkommunerna. Att förlänga Roslagsbanan till city var den åtgärd som bedömdes ge störst nytta.

Roslagsbanan till city var en av de åtgärder som Sverigeförhandlingen förhandlade fram år 2017. Sverigeförhandlingen är ett initiativ från Sveriges regering för att bygga höghastighetsjärnväg i Sverige och få förbättrad kollektivtrafik och ökat bostadsbyggande i storstäderna.

En lokaliseringsutredning för föreslagen förlängning togs fram 2024 och arbetet med en järnvägsplan och tillståndsansökan har påbörjats.

Structors uppdrag
Structors uppdrag är att åt projektet ansvara för framtagandet av en järnvägsplan för Roslagsbanan till city. Karins roll som plansamordnare omfattar att leda och samordna arbetet med den konsultgrupp som är upphandlad att ta fram järnvägsplanen. I detta arbete ingår att samordna arbetet med järnvägsplanen internt med tillståndsprocessens arbete samt de projekterande uppdragen. Den föreslagna sträckningen för förlängningen är endast cirka 4 km men komplex, i och med dess placering genom delar av centrala Stockholm med många beröringar mot fastighets- transport- och infrastrukturägare.

Projektets hemsida: Roslagsbanan till city – Region Stockholm

Foto: Trafikförvaltningen, Region Stockholm
Bild: Lokaliseringsutredningen rekommenderade korridor 2024